That's how it works - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu That's how it works - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

That's how it works

Door: Marian

07 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Zo vertrek je ’s ochtends uit Vinex-Amersfoort, en zo sta je ’s avonds op de hoogste toren van New York (One World trade center) over de stad uit te kijken. Wat een rare dag!
Onze reis is begonnen en we zijn nu eerst 5 dagen in New York. Over de vlucht valt niet zo veel te vertellen, want zoals de gezagvoerder al zei: ‘It’s gonna be boring.’ Na aankomst op luchthaven JFK, hebben we eerst onze koffers naar onze kamer gebracht. Die kamer in de wijk Queens hebben we geboekt via Airbnb.com. Het is een omgebouwde garage van een huis dat wel wat weg heeft van een studentenhuis (maar dan schoon). Een prima verblijf voor een paar dagen.
We waren inmiddels al best moe, maar konden niet wachten om naar Manhattan te gaan. De eerste bezienswaardigheid was het Word Trade Center. Het was erg indrukwekkend om daar tussen de gebouwen die heel dicht op elkaar staan het grote gat te zien dat daar op 9/11 is geslagen. Toen ik (Marian) in 2010 in New York was, was het nog een grote bouwput, maar nu zijn er op de plekken waar de torens gestaan hebben 2 immens grote vierkante vijvers (‘reflecting pools’) aangelegd, met op de rand de namen van de slachtoffers gegraveerd. Het was al te laat om het herdenkingsmuseum te bezoeken, maar we zijn wel de toren van het One World Observatory op gegaan. De zon was al onder, dus we hebben er genoten van het uitzicht over de stad vol lichtjes. Het Vrijheidsbeeld was van bovenaf te zien als een heel klein speelgoedpoppetje. Daarna waren we ontzettend moe, omdat we al bijna 24 uur wakker waren.
Vandaag zijn we begonnen met koffie op Times Square. Als je van mensen kijken houdt, kan je je daar úren vermaken. Vanaf daar hebben we met een hop-on-hop-off-bus de Uptown Tour gereden (= rondje om Central Park en door Harlem) en zijn we bijgepraat over de beroemdheden die bij Central Park wonen en over het totaal andere leven in Harlem.
Verder hebben we een pas gekocht voor een aantal bezienswaardigheden. Maar voordat je daadwerkelijk binnen bent, gaat het ongeveer zo: Je koopt eerst een voucher, bijvoorbeeld bij een loket op straat. Daarna gebruik je de voucher om bij de eerste attractie een bonnenboekje op te halen. Met die bonnen kan je dan bij de verschillende attracties toegangskaartjes ophalen. Bij onze eerste attractie (de Top of the Rock van het Rockefeller Center) waren er verschillende rijen voor mensen met vouchers, mensen met bonnen en mensen met kaartjes. Gelukkig staat er veel behulpzaam personeel om mensen als een soort schapen de goede kant op te sturen. Toen we een kwartier moesten wachten om naar boven te gaan, mochten we juist weer niet in de buurt van de rijen staan en werden we de gang op gedreven om een stukje te gaan wandelen. Maar ‘that’s how it works, guys!’.
Ook de Top of the Rock was een imposante toren. Hier zijn we net voor zonsondergang naar boven gegaan, zodat we de stad zowel in het licht als in het donker hebben gezien. Op een gegeven moment stond er een hele groep mensen op een kluitje dezelfde kant op de fotograferen. Toen was er nog net een streepje te zien van de ondergaande zon die, erg mooi om te zien. En toen de zon weg was, kreeg ze applaus! Wel mooi dat in zo’n stad waarin alles groot en maakbaar is, de ‘gewone’ zon applaus krijgt. Daarna hebben we Times Square nog even in het donker bekeken, hoewel, echt donker wordt het er nooit.
We zijn nu netvwakker en gaan zo bekijken wat we vandaag gaan doen. Het is vandaag trouwens Labor Day, dus veel mensen zijn vrij. Het kon dus wel eens gezellig druk (nog gezelliger en nog drukker) zijn overal.
Tot later!

Groeten,
M&M

• 07 September 2015 - 16:23

Henk:

Dat is een goede en ook leerzame start. Nou weet ik ook hoe het werkt met die coupons. Na dit enthousiaste verhaal ga is overwegen om in jullie voetsporen te treden. Toen ik er was in 2000 stonden de WTC torens er nog. Veel plezier nog, en vergeet Ellis Island en vrijheidsbeeld niet te bezoeken.

• 07 September 2015 - 17:11

Mart En Alie:

Fijn om jullie reisverslag te ontvangen! We volgen het...

• 07 September 2015 - 19:27

Arno:

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Brings bepaal good memories. in 1999 stond ik nog op t WTC en in 2012 was daar een grote bouwput. Dus wellicht nog eens terug...

Vergeet niet om eens lekker door Central Park te slenteren en daar - met een pretzel- van de sfeer en mensen te genieten. Als je verder doorloopt zou je NY Zoo kunnen bezoeken, maar ik verwacht dat jullie tijd te kort komen. Andere aanraders, Madisons Square Garden, Penn Station, en uiteraard een wandeling over Brooklin Bridge :-) Veel plezier!

• 07 September 2015 - 19:36

Babs:

Leuk geschreven! Heel herkenbaar allemaal. Geniet ervan en ik kijk uit naar het volgende stukje dat je gast schrijven. Knuff Babs

• 07 September 2015 - 19:43

Pizza Peet:

Lieve M&M,
    we lezen mee en genieten van jullie verhalen. Wat enorm op de plek van Twin towers te staan. Heel veel goosepocks ? Of hoe schrijf je dat nou ?
    Geniet enorm, we lezen lekker met jullie mee.
    alle liefs P+L

• 07 September 2015 - 20:00

Janneke En Erik:

Wat een leuk reisverslag zeg.
    Het is ook fijn om te lezen.
    We volgen het graag.

• 07 September 2015 - 20:46

Bram:

Wauw! Gaaf man. Fijne trip nog!

• 07 September 2015 - 22:44

Marjon:

Hahaha Mike met die rode M&M!! Wel eentje gekocht neem ik aan?
    Leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken!

• 08 September 2015 - 09:37

Hanny:

Leuk om jullie reisverslag weer te lezen.
    Het is al een mooi en druk begin in de stad New York.
    Geniet ervan! (zal ook wel lukken denk ik.)
    Groetjes uit een kil en nat Nederland.

• 09 September 2015 - 15:27

Brian:

"Wel mooi dat in zo’n stad waarin alles groot en maakbaar is, de ‘gewone’ zon applaus krijgt." Een mooie gedachte...well said!

Tags: New York