The city that never sleeps - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu The city that never sleeps - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

The city that never sleeps

Door: Marian

09 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Hi guys,
Hier weer een berichtje uit the Big Apple, the city that never sleeps. Dat komt trouwens door de vele koffiebars en de enorme bekers die je daar te drinken krijgt. Het is weer tijd om even op te schrijven wat we hier allemaal zien en doen, want anders is het bijna niet meer bij te houden. Leuk dat jullie meelezen en bedankt voor de reacties!
Eergisteren hebben we uitgebreid aandacht besteed aan het World Trade Center en 9/11. We zijn begonnen bij de kerk op hoek van de straat, die als uitvalsbasis heeft gediend bij de hulpverlening op 9/11. Er hangen veel herinneringen aan die dag, zoals foto’s, verhalen en politie- en brandweer-emblemen. In 2010 hing het er veel voller, maar ik vermoed dat een deel van de spullen nu verplaatst is naar het 9/11-museum. Maar het is nog steeds erg indrukwekkend om te zien en het is sowieso ook bijzonder dat de kerk niet beschadigd is (al was hij dan natuurlijk ook geen uitvalsbasis geworden).
Daarna hebben we een ommetje gemaakt langs Wall street, waar de beurs gesloten was vanwege Labor Day. Daar in de buurt staat ook de Charging Bull, het beeld van de stier, waar het wemelt van de toeristen. Wij hebben daar de selfie-met-stier maar overgeslagen. Bij Battery park, de zuidelijkste punt van Manhattan hebben we even genoten van het mooie uitzicht op het Vrijheidsbeeld en Staten Island.
’s Middags hebben we een bezoek gebracht aan het 9/11 Museum. Dit enorme museum bevindt zich grotendeels ondergronds op de fundamenten van de Twin Towers en er zijn restanten te zien van de stalen en betonnen constructies van de gebouwen. Ook staan er de stalen constructies van de verdiepingen waar de vliegtuigen zijn ingeslagen, deze zijn gedraaid en gebogen alsof het dunne ijzerdraadjes waren. Verder is er van alles te zien met 9/11 te maken heeft: herinneringen aan slachtoffers, voorwerpen uit de torens, zwaar beschadigde brandweerwagens, kunstwerken, documentaires etc. Een Amerikaanse vlag, die beschadigd is geraakt, heeft in de afgelopen jaren een symbolische reis gemaakt door alle 50 staten van de USA en is in elke staat met een stukje stof weer iets verder opgelapt. Al met al een indrukwekkend museum, waar je naderhand nog wel even stil van bent (en inderdaad, goosebumps hebt). Daarna hebben we de dag wat luchtiger afgesloten met een bustour door Downtown Manhattan en Brooklyn.
Gisteren hebben we weer een toren ‘beklommen’ (gelukkig hebben ze een lift): het Empire State Building. Inmiddels is het al lang niet meer de hoogste toren van de stad, maar hij is nog wel steeds erg de moeite waard. Op de toren van One World Trade Center zit je zo hoog dat het straatbeeld bijna onwerkelijk wordt, maar vanaf het Empire State Building kan je de mensen en de auto’s op straat nog goed zien en horen en lijkt de stad dus veel levendiger.
Het was buiten zo warm (>32 °C) dat we even verkoeling hebben gezocht in de Barnes & Noble, een grote boekwinkel, waar we ons uren zouden kunnen vermaken en waar we ons in moeten houden om geen stapels boeken te kopen. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het (ook koele) Metropolitan Museum of Art. Na de schilderijen van de Hollandse Meesters en een uurtje uitrusten in Central Park was het daarna een erg groot contrast om de avond door te brengen in het Yankee Stadium, bij een baseballwedstrijd van de New York Yankees tegen de Baltimore Orioles. Dat was echt een hele belevenis, ook als je niet zo veel van het spel snapt, zoals wij. Uit de geluiden op de tribune was gelukkig goed op te maken of het goed ging met de Yankees of niet. Het was sowieso al leuk om eens niet alleen maar tussen de toeristen te zitten, maar ook tussen de New Yorkers zelf. Er is ook allerlei vermaak om de wedstrijd heen, zoals prijsvragen voor de kijkers en prijzen voor de bestgeklede supporter, of het leukste dansje. De mensen gedroegen zich trouwens voorbeeldig, daar kunnen de Nederlandse voetbalhooligans nog wel een voorbeeld aan nemen. Op de terugweg in de metro stonden de New Yorkers en de Oriole-supporters gewoon naast elkaar.
Vandaag is alweer onze laatste dag in New York, morgen halen we onze huurauto op en rijden we langs de kust naar het noordoosten. Daarna horen jullie wel weer waar we uithangen.

• 09 September 2015 - 17:23

Hbek D:

Nou mikemarian, dat is weer een mooi verhaal. Ik zou willen dat ik er weer bij was. In zo een stad is 32 gr best wnarm. Da is af en toe een zaak met airco opzoeken zeker fijn.
    Veel plezier nog, ik neem aan dat jullie de laatste dag het vrijheidbeeld en Ellis Island gaan bezoeken.
    Veel plezier ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Henk

• 09 September 2015 - 19:46

Hanny:

Wat mooi allemaal. Jullie hebben in die paar dagen al heel wat gezien.
    Vooral het museum van 9/11 lijkt me heel indrukwekkend.
    En hadden jullie geen last van hoogtevrees in het World Trade Center?
    En wat een temperatuur hebben jullie. Maar onder een paraplu is ook niks!

Goede reis morgen als je vertrekt uit New York.
    Groetjes Hanny.

• 09 September 2015 - 20:33

Bram:

Mooi hoor! Jammer dat jullie weinig snappen van honkbal :-). Zo moeilijk is het toch niet? Gewoon slagbal, maar dan met een knuppel :-).

• 09 September 2015 - 23:33

Babs:

Hoi hoi, weer leuk geschreven! De 9/11 museum is echt....tja wat is nu het juiste woord....ik denk onbeschrijfelijk. Alle voorwerpen zijn stuk voor stuk een getuige van 9/11. Ik was erg onder de indruk van nabestaande die er ook waren......
    Geniet nog even van New York en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Knuff Babs