Vierdaagse cursus Amerikaanse geschiedenis - Reisverslag uit Runnemede, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu Vierdaagse cursus Amerikaanse geschiedenis - Reisverslag uit Runnemede, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

Vierdaagse cursus Amerikaanse geschiedenis

Door: Marian

22 September 2015 | Verenigde Staten, Runnemede

Hallo!

Daar zijn we weer. In een paar dagen hebben we weer heel wat gezien en gedaan, dus het is weer tijd voor een update. Dit keer een best lang verhaal volgens mij...
Waar waren we ook alweer gebleven… in Gettysburg. Daar is een museum over één van de belangrijkste slagen uit de Amerikaanse burgeroorlog (in 1863). Er is daar onder andere een cyclorama te zien, schilderij dat in een cirkelvormige ruimte van ongeveer 100 m doorsnede is opgehangen. Als kijker sta je er middenin, zodat je als het ware op het slagveld staat. Ook het buitengebied van het stadje is bijna helemaal onderdeel van het museum en staan er beelden en kanonnen op plaatsen waar belangrijke kopstukken gevochten hebben (en vaak ook gesneuveld zijn).
Vanuit Gettysburg gingen we op weg naar onze Airbnb-kamer in Washington. Ondanks de zeer goede recensies viel die nogal tegen. De buurt was niet zo fris en de badkamer ook niet. Maar het grote voordeel was dat we een parkeervergunning kregen, die ook geldig was in een groot deel van Washington D.C. Handig! Daarmee stonden we de volgende ochtend (zaterdag) dus direct achter het Capitol geparkeerd. Het Capitol is gratis toegankelijk, inclusief uitgebreide rondleiding, omdat de Amerikanen het belangrijk vinden om te laten zien hoe hun democratie werkt. Het is een imposant gebouw met grote ruimten en veel beelden en schilderijen van belangrijke personen uit de Amerikaanse geschiedenis. Het was erg bijzonder om in zo’n bekend gebouw rond te lopen. Wel jammer dat het weekend was en er dus alleen toeristen waren. Het Capitol is direct verbonden met de Library of Congress, ook een enorm gebouw. Hier staan boeken vanuit de hele wereld, omdat kennis als onmisbaar wordt beschouwd bij een goede democratie.
The Capitol en the Library of Congress staan aan The Mall, een langgerekt park waar ook het Witte Huis aan ligt. En verder zijn er aan The Mall verschillende musea en herdenkingsplekken van presidenten en van verschillende oorlogen. We hebben er vanaf het Capitol de rest van de dag over gedaan om The Mall over te wandelen; bij elkaar opgeteld hebben we meer dan 10 km geslenterd, en zijn we behoorlijk verbrand (het was 30 graden en zonnig). Het was vooral erg bijzonder om het Witte Huis eens in het ‘echt’ te zien, hoewel je niet heel dichtbij kan komen.
Op zondag hebben we het eerst rustig aan gedaan, onder andere door te ontbijten in een hip koffietentje. Je ziet hier in koffietentjes heel veel mensen studeren, soms met hele werkgroepen bij elkaar. Dus hebben wij ons maar eens goed over ons reisboek gebogen en het Newseum (een journalistiekmuseum) uitgekozen als uitje van de dag. Ook in dat museum kan je je wel een hele dag vermaken (maar dat hebben we niet gedaan). Toen we daarna buiten op het geluid van muziek afgingen, raakten we verzeild in een festival van Amerikanen van Latijns-Amerikaanse origine (met name El Salvador). Erg gezellig, ook al voelden we ons wel heel groot tussen de latino’s. Omdat ons logeerhuis geen gezellige plek was om de avond door te brengen, zijn we ’s avonds ook nog naar de bioscoop geweest. Mochten jullie de film The Visit binnenkort in Nederland ook voorbij zien komen: Wij geven hem een zes en een half.
Vandaag hebben we ontbeten in de buurt van het Pentagon. Ook erg apart om dat gebouw een keer in het echt te zien, ook was het maar vanaf de snelweg. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan Arlington Cemetery, waar onder andere de familie Kennedy begraven ligt en veel, heel erg veel veteranen. Hoewel tegenwoordig niet meer alle veteranen in aanmerking komen voor een begrafenis op Arlington, worden er dagelijks 27-30 (!) veteranen (of partners van) begraven. Bij het graf van de Onbekende Soldaat, werd toevallig net met veel ceremonieel de wacht gewisseld en een krans gelegd, waarbij alle aanwezigen moesten gaan staan met hun rechterhand op hun hart. Dus voordat je het weet sta je daar als Europeaan ineens tussen… Het kerkhof is zo groot dat je op computers in het bezoekerscentrum een routebeschrijving kan uitprinten als je een bepaald graf zoekt. Wij hebben het graf bezocht van Herman en Elisabeth Dammer. Misschien familie?
Ter compensatie van de Airbnb-kamer, hebben we nu voor de laatste 2 nachten een goed hotel geboekt, in een voorstad van Philadelphia. Morgen gaan we naar het centrum van Philadelphia. We hebben de Philadelphia-app al gedownload. In Boston hadden we ons al afgevraagd, of er interactieve apps bestaan waarmee je met behulp van GPS kan opzoeken wat je ziet. En ja hoor, die bestaan inderdaad!
Overmorgen rijden terug naar New York, van waar we ’s avonds terugvliegen naar Nederland. Dan slaan we de nacht dus grotendeels over en komen we donderdagochtend weer aan op Schiphol. Dan weten jullie dus waar we de komende dagen uithangen/rondvliegen!

Groeten,
M&M

• 22 September 2015 - 07:35

Henk D:

Hoi mikemarian,
    Dat is weer een mooi verhaal. Wat is er een hoop te zien in Washington he? En wat is reizen leuk. Dat je af en toe geconfronteerd wordt met een wat mindere accomodatie hoort er bij, is een deel van het avontuur en ook een leerzame ervaring. Jullie rondje zit er bijna op. Geniet nog maar van de laatste dagen in USA, over een paar dagen zitten jullie weer in ons herfstachtig weer, en in de sleur van alle dag. Goede terugreis vast.
    Henk

• 22 September 2015 - 09:09

Hanny:

Hallo Marian& Mike,
    Wat indrukwekkend weer allemaal en wat hebben jullie weer veel gezien.
    Ja, jullie reis zit er weer bijna op. Het is goed dat je het allemaal zo bij gehouden hebt.
    Mooi om later nog weer eens na te lezen en te beleven.
    Dan zien we jullie donderdag op Schiphol. Ik denk dat je nog wel even moet wennen aan ons koude kikkerlandje, het begint hier echt herfst te worden.
    Goede terugreis en tot donderdag!
    Heiny en Hanny.

• 22 September 2015 - 11:02

Mart En Alie:

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, en zoveel gezien!
    Goeie thuisreis gewenst,
    groeten, Mart en Alie

• 22 September 2015 - 17:00

Petra :

HI MM,
    hier naar nat weer, dus blijf weg zo lang je kunt. Fijn om een heerlijk verhaal zoals jullie reis te lezen.
    Ik hoop dat jullie alle fijne herinneringen mee terug kunnen nemen. En een goede reis naar huis, safe trip home.
    tot later, liefs Petra

• 26 September 2015 - 13:02

Alice Megens:

Hallo Marian en Mike!
    Lees zojuist jullie laatste verslag..... Terwijl jullie thuis al weer op de bank zitten! Oeps.... Maar heb er niet minder van genoten hoor! Een ook voor de lezer een verhaal waar je wat van opsteekt.
    Jammer dat de foto's niet goed te bekijken zijn een soort dokter Bibber....