Niagara Falls en Pennsylvania - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu Niagara Falls en Pennsylvania - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

Niagara Falls en Pennsylvania

Door: Marian

18 September 2015 | Verenigde Staten, Gettysburg

Hoi mensen,

En inderdaad, de Niagara Falls maakten heel veel goed! We hebben dinsdag de hele dag in de buurt van de watervallen doorgebracht. We hadden een hotel op loopafstand van een soort boulevard van waar je op zowel de Horseshoe Falls als de American Falls kan kijken. Vanaf de Canadese kant heb je het beste uitzicht op de watervallen en die zijn inderdaad enorm groot en indrukwekkend. We hebben ze langs de boulevard van alle kanten bekeken en gefotografeerd. Tegelijkertijd kon je er ook heel leuk selfies-makende mensen kijken. Vanuit zowel de Canadese als de Amerikaanse kant varen doorlopend boten met toeristen zo dicht mogelijk naar de watervallen toe, waarbij iedereen een poncho aan krijgt tegen de spetters. ’s Middags hebben wij ook zo’n tochtje gemaakt en dat was ook wel een hele belevenis. Verder hebben we vooral geslenterd en rustig aan gedaan. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten aan de boulevard met uitzicht op de watervallen. Vanaf 21 uur werden de watervallen gekleurd verlicht.
Onze volgende bezienswaardigheid is het stadje Gettysburg (Pennsylvania). De afstand vanaf Niagara Falls zou in een dag te rijden kunnen zijn, maar we hebben er 2 dagen voor uitgetrokken, zodat we het rustig aan konden doen. Zo hadden we op woensdag ruim de tijd om naar onze favoriete boekwinkel Barnes & Noble te gaan, voor boeken en capuccino (in bijna elke grote boekwinkel zit een Starbucks). Daarna zijn we via de kleinere wegen naar het zuidoosten gereden. Pennsylvania is in deze tijd van het jaar echt schitterend. Glooiend, met afwisselend bossen en landbouw. We zijn onder andere door het Allegheny National Forest gereden. Het bos was wel mooi, ook weer een klein beetje herfstachtig, maar eigenlijk was het daarbuiten veel interessanter, omdat je verder van je af kon kijken en door de huizen, boerderijen en mensen veel meer zag dat je in het buitenland was. We zijn een paar keer verkeersborden tegengekomen die waarschuwden voor overstekende paarden en wagens, omdat in Pennsylvania veel Amish wonen. Zij leven nog zoals in de 18e eeuw en hebben dus geen auto’s en andere moderne techniek. Maar ondanks de ‘waarschuwingen’ hebben we ze niet gezien. In Boston hebben we in Quincy Market waarschijnlijk wel een groep Amish-jongeren gezien, die daar (net zoals iedereen) zaten te eten uit plastic bakjes. Het zou kunnen dat deze jongeren in hun ‘rumspringa’-periode zaten. Ze zijn dan ongeveer tussen de 16 en 20 jaar oud en mogen in die periode kennismaken met het ‘moderne’ Amerikaanse leven. Als ze er daarna voor kiezen om terug te keren naar hun gemeenschap, dan wijzen ze de moderne leefwijze vanaf dan voorgoed af.
Gisteren ging de route door het plaatsje Punxsutawney. Dit plaatsje is bekend van Groundhog Day, 2 februari, wanneer een folkloristische weersvoorspelling wordt gedaan: Als een groundhog (marmot) tevoorschijn komt, zijn eigen schaduw ziet en weer terug gaat zijn hol in, dan blijft het nog minimaal 6 weken winter. Gaat hij niet terug zijn hol in, dan wordt het lente. Het stadje is bekend van de film Groundhog Day en er staan tientallen beelden van de marmot ‘Punxsutawney Phil’. We zijn dus even gestopt voor een paar foto’s, maar ik denk dat wij op die dag de enige buitenlandse toeristen waren.
Inmiddels zijn we aangekomen in Gettysburg, waar we ons vandaag waarschijnlijk de hele dag wel kunnen vermaken. Er zijn musea en andere bezienswaardigheden die met de Amerikaanse burgeroorlog te maken hebben. Voor vanavond hebben we via Airbnb een kamer geboekt dichtbij het centrum van Washington (anderhalf uur rijden vanaf hier). Hierna gaan we dus weer op stedentrip!

Het is trouwens lastig om foto's bij de blog te plaatsen, maar Mike gaat nog een poging wagen.

Groeten,
M&M

• 18 September 2015 - 18:16

Mart En Alie:

ha MikeenMarian,
    Wat een tocht maken jullie, fantastisch, kun je onthouden wat je allemaal ziet? Het is nogal wat...
    De Niagara Falls waren dus prachtig!? Ik hoorde dat' dat niet echt' meer zou zijn; omdat de waterstroom geregeld wordt en 's nachts via kanalen gaat; 's morgens de stekker er weer uit en de Falls lopen weer...?
    Hoe dan ook, jullie hebben veel mooie dingen gezien!
    groeten, MartenAlie

• 18 September 2015 - 21:10

Bram:

The Gettysburg Address... Daar nog wat van gezien?

• 18 September 2015 - 21:36

Hanny:

Hoi M&M,

Prachtige rit weer. Wat lijkt me dat mooi de Niagara Falls om die in het echt te zien.
    Het lijkt me moeilijk voor de Amisch- jongeren om na zo'n vrije periode te moeten kiezen wat ze willen voor de rest van hun leven.
    Kun je toch hier niet voorstellen dat we nog rondrijden met paard en wagen.
    Of andere moderne dingen die we dagelijks gebruiken moeten missen.
    Jullie hebben in de twee weken al heel veel gezien en dat zal nog wel veel meer worden als de stedentrip weer begint.
    Veel plezier maar weer,groetjes Hanny.

• 18 September 2015 - 23:18

Richard:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ben benieuwd naar de foto's straks.

• 19 September 2015 - 06:59

Mike:

Bram: ik heb The Gettysburg Address regel voor regel uitgespit in t visitor center. Indrukwekkende speech; ik wist niet dat de woorden 'government for the people, of the people, by the people' van hem waren! Leerzaam dagje geweest in ieder geval! :)

• 21 September 2015 - 15:01

Ome Peter En Tante Nel:

Hoi Mike en Marian,

Sorry dat het zolang geduurd heeft voordat je iets van ons hoorde ! Kwam door de drukke omstandigheden . We hebben je verhalen met veel plezier gelezen Marian en voor zover mogelijk de foto's bekeken. Jullie hebben fijne tijd gehad , veel gezien en veel beleefd, heel fijn joh !
    We zien jullie wel een keer als jullie weer thuis zijn. Nog een paar hele fijne dagen gewenst en .... tot ziens ! Groetjes ome Peter en tante Nel