Oost IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu Oost IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu

Oost IJsland

Door: Marian

20 Mei 2010 | IJsland, Höfn

Je kan bij het schrijven van een blog een slechter uitzicht hebben dan wij nu: We zitten hier direct aan het meer Lagarfljót, met uitzicht over het water op de verderop gelegen bergen en het is ook nog eens schitterend zonnig weer. Sinds gisteren is het daardoor voor het gevoel ook een stuk warmer. Na al het wandelen en klimmen van eergisteren hebben we het gisteren (18-5) heel rustig aan gedaan. We hadden graag de krachtigste waterval van Europa (Dettifoss) willen zien, maar de toegangsweg was helaas nog dicht. Des te meer tijd hadden we om lekker rond te dobberen in Jarobodin, het natuurbad naast het meer van Myvatn, met superwarm water, op sommige plekken zelfs té warm. Ook hebben we een andere manier van ontspannen geprobeerd: Paardrijden op een IJslander. Wat een belevenis! Voor Mike was het sowieso de eerste rit te paard en voor Marian was het de eerste keer op een echt IJslander , dat naast de 3 ‘standaard’ gangen ook nog tölt en telgang beheerst. Natuurlijk waren onze paarden klein, maar wel net zo breed en sterk als een ‘Europees’ paard. Na een introductie in stap, waren we snel klaar voor een versnellinkje hoger: de tölt, dat een soort snelwandelen is. We gingen deels over een oud paardenpad, uit de tijd dat er nog geen wegen waren en mensen 3 dagen moesten reizen voor een retourtje boodschappen doen in de stad.

Vandaag (19-5) konden we het niet laten om nog een keer bij Namaskard te gaan kijken; al dat borrelende water blijft fascinerend. Daarna ging de reis naar Egilsstadir, in het oosten van IJsland. Om daar te komen hebben we via de hoofdweg een totaal onbewoonde steenwoestijn doorkruist. Op de hoogste vlaktes lag nog volop ijs en sneeuw en liepen overal stroompjes van smeltwater. Helemaal onbewoond bleek het verderop niet meer te zijn, toen ineens een kudde rendieren de weg overstak. Het gemis van Dettifos hebben we een beetje goed gemaakt door twee andere watervallen te bekijken. En nu zijn we neergestreken in grote vakantiewoning die we helemaal voor onszelf hebben. Helaas hebben we hier geen internet en moeten we deze tekst en de foto’s morgen nog ergens online zien te zetten.

Inmiddels is het een dag later en hebben we pas weer gelegenheid om te internetten, straks na het eten in een ander gebouw. We hebben een zo mogelijk nóg schilderachtiger guesthouse, met een kamer met zeezicht en een hele grote woonkamer voor onszelf. Helaas regent het en is het heel mistig. We hebben een groot deel van de dag gereden om hier (in de buurt van Höfn, zuidoost IJsland) te komen en we kunnen er kort over zijn: regen, mist, maar wel meer groen, mooie gletsjers, fjorden en rendieren! Morgen hebben we een ijsbergenexcursie!

Groetjes,
M&M

• 20 Mei 2010 - 21:03

Hannie:

Mooie foto's van het paardrijden.Maar zijn dat helmpjes uit de eerste wereld oorlog?? Passen wel precies bij dat oude handelspad waar jullie oprijden.Jammer dat jullie niet zo'n mooi weer haden vandaag, hier was het zonnig en warm. Maar misschien komen jullie nog wel een warm bad tegen om op te warmen.
    Groetjes maar weer van mama.

• 20 Mei 2010 - 21:10

Hannie:

Ik heb de foto's nog een goed bekeken, maar volgens mij kunnen jullie dan ook wel op Jovi rijden. Hij is niet kleiner denk ik.En volgens mij heeft Mike de slag te pakken en hoeft geen les meer.
    Nog een keer de groetjes.

• 21 Mei 2010 - 08:33

Goedemorgen M & M.
    Trouwens hier is het al koffietijd.Mooie foto's weer die laatste.
    Maar hoe komen jullie nou samen met de paardjes op de foto terwijl je aan het rijden bent in zo'n gebied waar niemand verder te zien is?? Ik vind het nog steeds een prachtig gezicht "de amazone met een vooroorlogs helmpje op z'n kop...."
    groetjes uit Hengelo.

• 21 Mei 2010 - 20:08

Henk:

Hoi M&M, Het is een mistiek landschap, zo op de foto's te zien. Je verwacht elk moment dat er en trol uit zo een crack in der aarde komt haha. Nog veel plezier die laatste dagen.