Op naar de Eyjafjallajökull - Reisverslag uit Fludir, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu Op naar de Eyjafjallajökull - Reisverslag uit Fludir, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu

Op naar de Eyjafjallajökull

Door: Marian

24 Mei 2010 | IJsland, Fludir

Vrijdag zijn we zo lang mogelijk in het allermooiste guesthouse met zeezicht blijven hangen en hebben daarna een excursie over een ijsbergenmeer gedaan (bij Jökullsarlon). We zijn tussen ijsschotsen doorgevaren die ontstaan zijn door smelten en afbreken van stukken van een gletsjer, die in het meer uitmondt. Je kon de schotsen langs elkaar heen horen bewegen en er stukken vanaf zien breken. Daarna ging onze reis verder naar het westen, waar een paar enorm grote gletsjers gewoon langs de weg lagen, erg imposant om te zien. Uiteindelijk kwamen we in een agrarisch gebied, het groenste landschap dat we tot nu toe in het hele land hebben gezien. We sliepen in een blokhut bij een boerderij met schapen en hebben daar kort achter elkaar 3 lammeren geboren zien worden.

De volgende ochtend was het lekker zonnig en ‘warm’ en hebben we heerlijk buiten ontbeten! De boodschappen voor het hele weekend hebben we gedaan in Vik, dat precies op de plaats ligt waar grote smeltwaterstromen ontstaan als de vulkaan Katla ook zou gaan uitbarsten. Maar het lag er vredig bij en het is raar om te beseffen dat de mensen daar op een soort tijdbom wonen. Op weg naar wederom 2 beroemde watervallen (Skagafoss en Seljalandsfoss) reden we langs de vulkaan Eyjafjallajökull en hadden dus wel verwacht wat activiteit te kunnen zien. Maar omdat de wind de andere kant op stond, zagen we niets bijzonders, alleen vrij veel bewolking. Wel waren de resten te zien van donkere as langs de weg, op daken van huizen en in het gras. ’s Avonds werd het enorm mistig, maar waren het gelukkig witte wolken, zonder as. We overnachtten bij een boerderij die in de voorgaande weken letterlijk in de as was gelegd. Hoewel de regen al een groot deel had weggespoeld, waren de sporen nog overal te zien, zelfs in de kelken van de tulpen in de tuin.

Vanochtend hebben we het mistige gebied verlaten, op weg naar de Golden Circle, een gebied ten oosten van Reykjavik, met veel landbouw en recreatie. Het is hier oogverblindend groen en wat dichter bevolkt. Hier zijn ook de geisers en Gulfoss (wederom een waterval). Vanwege het pinksterweekend was het relatief druk. Maar ondanks dat was het heel bijzonder om de geisers te zien, waarvan er eentje nog actief is en elke paar minuten een enorme hoeveelheid water en stoom uitspuugt, tot 30 meter hoogte. Vanavond hebben we lekker een uurtje zitten weken in de privé-hotpot (39°C) achter ons guesthouse, genietend van de zonsnetnietondergang. We blijven hier 2 nachten, dus grote kans dat we daar morgenavond weer zitten!

Groeten,
Mike en Marian

• 24 Mei 2010 - 08:21

Hannie:

Weer een mooi gedeelte van de reis. Gelukkig dat de vulkaan opdat moment rustig was.Je zult maar in zo'n gebied wonen met zoveel as, als ik er aan denk heb ik het al benauwd.
    Moest de dierenarts nog assistentie verlenen op de boerderij bij de geboorte van de lammetjes??
    Toch makkelijk dat de mensen hun eigen "hotpotje"hebben achter hun huis. Is dat ook nog een idee voor jullie eigen tuin.
    Fijne dagen nog.....mama.

• 24 Mei 2010 - 18:47

Hannie:

Op het journaal werd verteld dat er geen as meer uit de Eyjafjallajökull vulkaan kwam. Het zijn nu mooie witte wolken van de waterdamp.

• 24 Mei 2010 - 20:41

Henk:

Hoi, daar in Ijsland. Jullie worden zo langzaam aan wel een "uitgekookt" stel van al dat hotpotten zeg!! Maar het klinkt allemaal heel exotisch hoor. Nog veel plezier. Pa

• 25 Mei 2010 - 22:30

Mooie foto's weer.
    Voor morgen goede reis en gauw tot ziens in Holland.