Gletsjers en bisons - Reisverslag uit Big Sky, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu Gletsjers en bisons - Reisverslag uit Big Sky, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

Gletsjers en bisons

Door: Marian

24 Juni 2013 | Verenigde Staten, Big Sky

Inmiddels zitten we hoog en droog in de bergen, ruim 700 km zuidelijker dan bij onze vorige blog. Gisterenochtend bij het ontbijt in het hotel hebben we gesproken met een evacué uit de buurt van Calgary, die nog niet wist hoe zijn huis erbij zou staan na de overstromingen. En of zijn kostbare Harley het nog zou doen. Best raar om weer onbezorgd op weg te gaan terwijl zo veel mensen in die regio ‘homeless’ zijn geworden. Maar afgezien van de omleiding bij Banff hebben wij geen enkele overlast van het water gehad. We zijn naar het zuiden richting Montana (USA) gereden en hebben daar in de bergen de Going to the Sun Road gereden, die door het Glacier National Park loopt. Het was er onbeschrijfelijk mooi, met wederom gletsjers, meren en watervallen. Het mooist was de Logan Pass, waar op sommige plekken nog een dikke laag sneeuw lag en waar je kilometers ver over de vallei kon kijken. Vandaag (zondag) hebben we met name besteed aan het doorkruisen van Montana. Wel hebben we nog een uitstapje gemaakt naar een bisonreservaat, waar een paar honderd bisons leven. Je mag er met de auto doorheen rijden, maar je moet nadrukkelijk in de auto blijven zitten. De bisons steken namelijk gewoon de weg over en je wilt liever geen ruzie met ze krijgen. Verder hebben we vandaag met name landschappen gezien. Montana is mooi glooiend en er is veel landbouw, maar relatief kleinschalig. In de dorpjes zijn veel stoere-mannen-activiteiten te doen, zoals rodeo, veeveilingen en autohandel. Bij elke boerderij staan alle vroegere auto’s van de familie te verroesten in de wei. Liefhebbers van oldtimers kunnen hier genoeg opknappertjes vinden. Montana en Alberta (Canada) verschillen niet heel erg wat betreft landschap, huizen en mensen, maar wel viel het al meteen na de grens op dat Amerika een stuk goedkoper is dat er voor echt álles reclame wordt gemaakt langs de weg. Onze volgende ‘grote’ bestemming is Yellowstone, naar verwachting één van de mooiste parken van deze vakantie. We zitten nu 3 nachten in een hotel in een skioord, net ten noorden van het park. We zijn heel benieuwd naar de komende 3 dagen!

• 24 Juni 2013 - 08:04

Marjon:

Een vakantie vol diversiteit!
    Leuk om te lezen elke keer!
    Xx

• 24 Juni 2013 - 08:35

Henk:

Nou het zijn wel indrukwekkende landschappen die je daar ziet. Het kriebelt wel om het ook allemaal te zien bij het lezen van jullie blogs. Veel plezier bij de " öld faithfull" en ik hoop snel weer wat te lezen.
    Pa

• 24 Juni 2013 - 09:26

Hannie:

Jullie hebben weer veel moois gezien de afgelopen dagen.
    Wat een verschillen daar in de natuur en de parken.
    Mike staat er ook nog ergens een oude VW te roesten om mee te nemen en op te knappen??
    Ben benieuwd hoe het in het Yellowstonepark is. We wachten af!!
    mama.

• 26 Juni 2013 - 08:20