Yellowstone en Grand Teton - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu Yellowstone en Grand Teton - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

Yellowstone en Grand Teton

Door: Marian

27 Juni 2013 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Hoe is het in Nederland?
Ik hoef nu geen blog te schrijven, want eigenlijk moet je gewoon naar de foto’s kijken. Die zeggen wel genoeg! Maar vooruit:

Eergisteren zijn we begonnen aan het eerste rondje Yellowstone National Park. In het park vormen de wegen een ‘8’ en eergisteren zijn we vanaf de westkant begonnen aan het onderste rondje van de 8, een rondje van ongeveer 130 km. Aan het begin van de avond waren we pas halverwege en hadden we van die eerste helft nog niet eens alles bekeken. Op veel plaatsen langs de route zijn parkeerplaatsen vanaf waar je een stukje kan lopen naar bijvoorbeeld een waterval, een geiser of een kokendhete borrelende modderpoel. Nou waren we van IJsland al wel een beetje stoom en zwaveldampen gewend, maar hier was het weer net anders en daardoor weer minstens zo bijzonder. Met andere kleuren en in een groener landschap. De beroemdste geiser, de Old Faithful, spuit echter wel wat minder vaak dan de Strokkur in IJsland. Toen we de parkeerplaats bij de Old Faithful opreden zagen we net een grote stoompluim boven de bomen uitkomen. Helaas, net te laat! Dat betekende ongeveer anderhalf uur wachttijd. Op zich viel dat nog mee, want er zijn hier ook geisers die decennia lang rustig blijven. Toen hebben we er maar een kopje koffie gehaald en hebben we ons ruim een uur vermaakt met het kijken naar het meest voorkomende zoogdier in Yellowstone: de homo sapiens. Deze soort zit graag twee rijen dik op bankjes om een geiser heen te wachten, meestal met camera of telefoon in de ene hand en een supersize beker frisdrank in de andere. Al met al was het best gezellig! Maar heel eerlijk gezegd vonden we de IJslandse geiser toch mooier (sorry).

De volgende dag (gisteren) hebben we weer de hele dag weer gevuld, ditmaal met het bovenste rondje van de 8. Die vonden we haast nog mooier, omdat de weg op grotere hoogte liep, waardoor vaker ver van je af kon kijken. En ook hier waren weer veel resten van vulkanische activiteit te zien. Je kan je niet voorstellen op hoe veel manieren heet water kan stomen, stromen en borrelen. We waren nu wel van plan om iets eerder terug te rijden naar het hotel, omdat in het donker rijden toch echt niet fijn is. In de avond komen alle grotere dieren tevoorschijn en moet je echt heel erg oppassen dat je niets aanrijdt. Maar juist kort voor zonsondergang is het park ook op zijn mooist, juist vanwege die dieren. Ze zijn met name te herkennen aan de groepjes auto’s die stilstaan langs de weg met mensen half uit het raam om foto’s te maken. Een autosafari dus. Zo zagen we tijdens dit ritje maar mooi weer bisons, grizzlyberen en elks. Helaas hebben we tot nu toe nog geen moose (elanden) gezien. Ik ga nog proberen een filmpje van een bison op Facebook te zetten. Die kwam ons op z’n dooie akkertje op de andere rijstrook passeren. Bizar!

Vanochtend zijn we nog kort door Yellowstone gereden en daarna zijn we daarna doorgereden naar Grand Teton, een park direct ten zuiden van Yellowstone. Hier geen vulkanische activiteit, maar nog steeds veel dieren en vooral erg mooie meren en weids uitzicht op een paar schitterende bergtoppen van de Rocky Mountains. We hebben er een wandeling gemaakt door een bos waar in 1999 een grote bosbrand is geweest. De zwartgeblakerde resten van boomstammen staan er nog steeds, maar verder is het alleen nog maar dicht begroeid met lage struiken. Aan de ene kant dus een heel doods, maar aan de andere kant enorm groen en vol leven. Ook hier veel dieren, dit keer gelukkig geen beren maar grote marmotten en eekhoorns. Morgen gaan we er weer een wandeling maken. In Yellowstone hadden we eigenlijk geen tijd om te wandelen, maar in Grand Teton is dat juist het mooiste wat je er kan doen.

We slapen vannacht in Jackson Hole, een Western-stadje, en rijden morgenmiddag verder naar het zuiden. Het wordt steeds warmer en waarschijnlijk gaan we de komende dagen temperaturen van boven de 35 graden krijgen (tot nu toe was dat 15-25). Dat zal wel even wennen zijn!
Tot de volgende blog!
Groet van M

• 27 Juni 2013 - 11:30

Marjon:

Mooie foto's, maar toch erg blij met jullie blog!
    :-)

• 27 Juni 2013 - 13:34

Heiny:

Hoi M&M wat een grandioos mooie vakantie hebben jullie weer gr ; Pa

• 27 Juni 2013 - 15:07

Hannie:

Mooie foto's, wat een geweldige mooie natuur is het daar toch.
    Lijkt best wel een beetje op IJsland, maar dit is toch wel groter en veel meer wilde dieren heb ik het idee.
    De temperatuur is hier de hele week onder de 20 graden met heel veel regen. Dus geniet van het mooie weer daar!!
    gr.mama

• 27 Juni 2013 - 22:15

Henk:

Hey There!, mooie verhalen, dus die oude getrouwe is gewoon een atractie. Maar heeft toch allemaal zijn charme, en de homo sapiens is altijd een bron van vermaak om te observeren. Maar jullie reis is fantasties. Nog veel plezier en geniet er nog maar van.Het is hier weer koud , regenachtig en winderig. Als je toevallig voorbij een Harly shop komt (opzoeken mag ook) een T shirt met ook heel groot de plaats (bv San Francsco) er op.
    Bye, Pa