The Oregon Trail - Reisverslag uit Crescent City, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu The Oregon Trail - Reisverslag uit Crescent City, Verenigde Staten van mikemarian - WaarBenJij.nu

The Oregon Trail

Door: Marian

01 Juli 2013 | Verenigde Staten, Crescent City

Na ons korte wandelingetje in Grand Teton waren we toe aan een wat steviger tochtje. We hebben donderdagochtend een wandeling gemaakt bij Jenny Lake, waar we met een boot naar het beginpunt van de trail werden gebracht. Daarna was het maar een paar mijl lopen, maar wel steil omhoog. Eerst naar een waterval, daarna naar een uitkijkpunt over het meer en tot slot een stuk langs de rand van een canyon. Het was behoorlijk afzien met ongeveer 30 graden, maar het uitzicht over het bos en het meer was een fantastische beloning.

’s Middags zijn we verder gereden tot Montpelier (Idaho). Dat ligt anderhalf uur rijden van de eerstvolgende stad vandaan en mag dus wel ‘middle of nowhere’ genoemd worden. De buurdorpjes heten Geneva en Paris maar die zijn piepklein. Toch trekt Montpelier wel wat bezoekers vanwege het Oregon and California Wagon Trail-museum. En dat was natuurlijk ook de reden dat wij hier verzeild waren geraakt. In het museum zijn veel voorwerpen en verhalen te zien van kolonistenfamilies die meer dan 5 maanden lang dwars door Amerika zijn getrokken op weg naar Oregon en California en daar aangekomen dorpjes hebben gesticht. We werden door acteurs meegenomen in die tijd en hebben zelfs in een huifkarsimulator gezeten die ons liet voelen hoe hard het hobbelt over een karrenspoor. Heel interessant en leuk opgezet. Het is moeilijk voor te stellen dat het nog geen 200 jaar geleden is dat dit deel van Amerika gekoloniseerd is.

Verder hebben we de staat Idaho grotendeels ‘overgeslagen’. We hebben een heel stuk Interstate (snelweg) gereden en daarmee hebben we Idaho vast tekort gedaan. Maar >40 graden was toch echt te warm en een goed boek lezen bij de airco was ook wel eens fijn.

Zaterdag gingen we verder naar het westen en hoe verder we kwamen,
hoe groener en bosrijker het werd. Daarmee heeft Oregon ons echt verrast! We hebben een mooie landelijke weg gereden door gebieden met redelijk wat akkerbouw, vleesvee en een paar hele grote melkveebedrijven. Ons uitje van die dag was het John Day Fossilbeds National Monument, bij het gelijknamige plaatsje John Day. Dit gebied is waarschijnlijk minder bekend bij buitenlandse toeristen, maar erg interessant. Er zijn fossielen tentoongesteld van allerlei planten en dieren (vaak al uitgestorven) die teruggevonden zijn in vulkanische aardlagen van dit deel van Oregon. Om nog onbekende reden zijn die hier erg goed geconserveerd geraakt. Ook de aardlagen zelf zijn er op een mooie manier te zien. Door het wegslijten van zachte lavalagen (lichtbruine en roodbruine lava en donkere as) zijn op sommige plekken gestreepte heuvels ontstaan, de ‘painted hills’. En wat onderweg ook een bijzondere ontdekking was, was een rotstekening gemaakt door Indianen.

Vandaag(zondag) zijn we verder door Oregon naar het westen gereden, via Crater Lake, een meer dat ontstaan is in een vulkaankrater van 6 mijl doorsnede. Er is een weg langs de rand van de krater met verschillende uitzichtpunten. Heel veel meer dan foto’s maken hebben we niet gedaan, want het was nog steeds >30 graden. Na Crater Lake hadden we erg mooie tocht door bosrijk gebied en hebben we via een erg mooie pas de bergketen doorkruist die langs de kust ligt. Aan de kust is het overdag ongeveer 18 graden, dat is wel een verademing! We zitten nu in het noorden van California, in de buurt van Redwood National Park. Hier staan honderden (soms duizend) jaren oude redwood-bomen die meer dan 100m hoog kunnen worden. Op de weg hier naartoe hebben we al een voorproefje gezien langs de weg en morgen gaan we er verder kijken.

Daarna rijden we langs de kustweg, de US-1, richting San Francisco. We zullen morgen ergens halverwege overnachten en overmorgen in San Francisco aankomen. We zitten ruim op schema en hebben daarom waarschijnlijk een dag extra in de stad te besteden. We hadden eerst maar een dag San Francisco gepland, omdat we er in 2008 ook al uitgebreid geweest zijn. Maar nu we er 2 dagen te besteden hebben, kijken we er wel erg naar uit! Independence Day (donderdag) is onze laatste dag en daar zijn we erg benieuwd naar. We hebben al veel vuurwerkverkoop langs de weg gezien en in de supermarkten zijn vlaggetjes en petjes met de amerikaanse vlag te koop. Dat belooft een groot spektakel. Vrijdagochtend vroeg vliegen we helaas weer naar Amsterdam.

• 01 Juli 2013 - 13:25

Marjon:

Gaat snel zeg, komend weekend zijn jullie alweer terug!

Nog een beetje kunnen slapen vannacht Mike?

Xx

• 01 Juli 2013 - 13:25

Marjon:

Gaat snel zeg, komend weekend zijn jullie alweer terug!

Nog een beetje kunnen slapen vannacht Mike?

Xx

• 01 Juli 2013 - 14:36

Oom Peter En Tante Nel:

Hallo Marian en Mike,

Heel fijn en leuk om toch nog jullie reisverslagen te kunnen lezen en de foto's te bekijken.
    Wij wensen jullie nog enkele hele fijne dagen en blijf genieten .... zoals jullie zo te lezen tot nu toe echt hebben gedaan. Tot een volgende keer.

Oom Peter en tante Nel

• 01 Juli 2013 - 14:53

Hannie:

Geweldig wat een natuur en wat een afwisseling van bos, water en gestreepte bergen.

Heb je niet even op een melkveebedrijf rond gekeken Marian om te kijken als dierenarts of het vee er daar ook goed bijstaat??
    Misschien Mike kun jij de eigenaar van die rode auto wel helpen opknappen.
    Jouw VW. ziet er heel wat mooier uit.
    Tijd vliegt hé? Geniet er nog maar goed van!
    gr. mama.

• 01 Juli 2013 - 17:21

Henk:

Nou M&M dat waren een paar mooie trails dus. En wat gaat de tijd toch snel, jullie zijn eigenlijk af aan het tellen.
    Ter informatie, er is gisteren een record gebroken in Arizona, het was in Death Valley 54 gr. Het was sinds 1931 niet zo warm geweest. Jammer genoeg ook een hoop (19 geloof ik) "fire fighters" door vuur overvallen en omgekomen.
    Pa,

• 02 Juli 2013 - 10:33

Maria Van Den Eeden:

Wat een mooie verslagen @Marian en wat een prachtige foto's @Mike!!! Geniet er nog ff van. X mama