Snaefelsness, watervallen en lamsvlees - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu Snaefelsness, watervallen en lamsvlees - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van mikemarian - WaarBenJij.nu

Snaefelsness, watervallen en lamsvlees

Door: Marian

13 Mei 2010 | IJsland, Borgarnes

Hoi allemaal,
Inmiddels zijn we al een beetje gewend geraakt aan het IJslandse leven: Het is hier koud en winderig, het water ruikt naar zwavel (rotte eieren) en verkeersproblemen kennen ze hier niet (bijna geen tegenliggers en splinternieuw asfalt). En als je denkt dat je in the middle of nowhere bent, heb je altijd nog volop bereik met je mobieltje en draadloos internet in elk farmhouse.
Gisteren zijn we de trotse huurders geworden van een hippe Hyundai Getz en daarmee hebben we al een heel stuk van IJsland verkend. We zijn vanuit Reykjavik naar het noorden gereden, richting schiereiland Snaefelsness. Op weg daar naartoe zijn we gestopt om een stevige wandeling te maken naar waterval Glymur. Daarna hebben we de hele kustlijn van Snaefelsness gevolgd, langs een dode vulkaan, kleine vissersdorpjes, imposante rotspilaren en over lavavelden, met brokken lava die daar 3000 jaar geleden door een vulkaan neergespuugd zijn. ’s Avonds konden we heerlijk in de serre van het guesthouse over het water naar een urenlange zonsondergang kijken. Echt donker wordt het hier namelijk niet, het is hier hooguit diep in de nacht wat schemerig.
Vandaag hebben we het rondje Snaefelsness afgemaakt met een bezoek aan het vulkaanmuseum in Stykkisholmur, dat we heel toevallig tegenkwamen. Aangezien we de enige bezoekers waren, had de suppoost alle tijd om ons van alles te vertellen over vulkanen. Er waren natuurlijk video’s te zien van de Eyjafjallajökull en er hing ook een echt schilderij van Andy Warholl. Wat verder landinwaarts lagen twee schitterende watervallen en een heetwaterbron. Uit deze bron komt kokend water, dat via een pijp van 74 km lang twee verderop gelegen dorpen voorziet van warm water. Bij aankomst in onze volgende guesthouse (bij Borgarnes) rook het er heel lekker naar lamsvlees en werd ons gevraagd of we ook wilden aanschuiven. Nou graag, daar waren we wel aan toe! Nu hangen we lekker op de bank in de 40-jaar oude huiskamer om uit te rusten van vandaag. Morgen rijden we naar het noorden en is Saudarkrokur ons einddoel. We hoorden vanochtend bij het ontbijt van de gastvrouw dat daar in de buurt een heetwaterbron is waar je in kan zwemmen en dat lijkt ons erg lekker!
Tot de volgende blog!
Groeten,
Mike en Marian

• 14 Mei 2010 - 06:09

Hannie:

Jammer dat we dat hier in Holland niet hebben kokend water uit een bron en zwemmen in een heet waterbron, lijkt me wel makkelijk met dit koude weer.groetjes pa en ma.

• 14 Mei 2010 - 18:04

Anke D'chem:

Hey!
    Ik heb net de foto's bewonderd: wow... Vooral die panoramafoto's... Méér wil ik zien, méér :)

Veel plezier daar!
    x

• 15 Mei 2010 - 06:12

Hannie:

Wat een mooi land, met weinig mensen. Volgens mij wel veel paarden.Wat een natuur!! Zijn jullie aan het zonnebaden met de schoenen nog aan op foto 77??
    Groetjes Hannie