Groen, groener, groenst - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van mikemarian - WaarBenJij.nu Groen, groener, groenst - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van mikemarian - WaarBenJij.nu

Groen, groener, groenst

21 Juni 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Wisten jullie dat de naam Vancouver afstamt van de naam Van Coevorden? Zo zijn er nog wel meer restanten van Nederlandse namen in de stad Vancouver te vinden, maar over het algemeen is het een mengelmoes van culturen. De stad lijkt lieflijker en stijlvoller dan Amerikaanse steden, maar we hebben er ook veel vergane glorie en zwervers gezien.
Woensdagochtend hebben we direct om de hoek bij ons hotel in North Vancouver het Capilano Suspension Bridge Park bezocht. Hier hangt een grote hangbrug op 70 meter hoogte over een kloof met een rivier. En die brug hing er natuurlijk niet voor niets, want hij gaf toegang tot een erg mooi natuurpark. Dus moesten we die brug wel oversteken, ook al schommelde hij behoorlijk en moest ik (Marian) 2x opnieuw beginnen omdat ik het maar niets vond. Op de heenweg heb ik dan ook niet veel meer gezien dan de rug van mijn voorgangers. Maar op de terugweg durfde ik ook opzij te kijken en toen bleek de rivier eronder erg mooi te zijn! Daarna hebben we een lunch uitgekozen op een overdekte markt op Granville Island met kraampjes met eten uit alle werelddelen. Die lunch hebben we er vervolgens weer af gewandeld in Stanley Park, een groot park aan het water tussen Vancouver en North Vancouver.
Toen werd het hoog tijd om de stadsparken te verruilen voor wildere natuur. Daarvoor hebben we gisteren eerst een groot deel van de dag gereden, richting Jasper National Park. Ongeveer de helft van de weg bestond uit de Sea to Sky Highway. Deze loopt door de bergen, langs onder andere Whistler, waar in 2010 de Olympische Winterspelen zijn gehouden. Het was een lange trip, maar het regende de hele dag flink, dus het was geen straf om alles vanuit de auto te bekijken. Onze eindbestemming was Valemount, op een uurtje rijden afstand van Jasper. Daar hebben we gelogeerd in Rose Cottage, een door een geimmigreerd engels stel gerunde bed and breakfast. Uiteraard kregen we hier bacon and eggs als ontbijt, wat een goede basis was voor een wandeling. Omdat we wisten dat het in Jasper zou regenen, hebben we een wandeling uitgekozen bij Valemount, waar nog het droog en zonnig was. Maar daarna was het in Jasper ondanks de regen ook heel bijzonder. Tijdens een rit door het park hebben we achtereenvolgens een bruine beer, een zwarte beer en een elk (groot canadees hert) gezien. Alledrie gingen ze op enkele meters afstand van de auto gewoon door met eten, of de rug schuren tegen een boom. Echt heel bijzonder om te zien. De meren en watervallen hier zijn echt schitterend. Maar zo laat op de dag, en met zo veel beren om ons heen zijn we maar niet te diep het bos in gewandeld...
Het is nu nog even afwachten hoe het morgen verder gaat. De beroemde snelweg 'icefields parkway', die langs de imposante bergpieken en gletsjers van Jasper en door Banff National Park slingert, is halverwege afgesloten vanwege modderstromen (als gevolg van zware regenval afgelopen week). We wisten dat dit deel van Canada zo groen was vanwege de regen, dus het was wellicht naief te denken dat we alleen maar mooi weer zouden hebben :-). We moeten daarom na Jasper misschien de snelweg naar Calgary nemen, wat echt een domper zou zijn. Maar voor morgen is wel droger weer voorspeld, dus misschien valt het mee. De eindbestemming is waarschijnlijk Calgary, maar als Banff niet toegankelijk is, hebben we misschien tijd om verder zuidelijk te gaan richting de grens met de USA.
Wordt vervolgd...
Groeten,
M

• 21 Juni 2013 - 09:24

Hannie:

Mooie reis!!
    Ik wist niet dat je hoogtevrees had, dan valt het niet mee op zo'n wiebelbrug.
    Indrukwekkend die beren om je heen.
    groetjes mama.

• 21 Juni 2013 - 09:38

Maria Van Den Eeden:

Weer een mooi verslag Marian, leuk om te lezen. Kijk maar uit voor al die wilde dieren :-) Gaat het goed met je rug Mike? Enjoy! Liefs mama

• 21 Juni 2013 - 17:38

Bram:

Cool.... Alvast een opmaat voor Yellowstone met dat wildlife.

• 21 Juni 2013 - 19:41

Henk Dammer:

Een mooi reisverslag Marian. Met een bevestiging van een nieuwe wetmatigheid, waar het groen is regent het veel. Maar lijkt me echt indrukwekkend om die grote beren op een paar meter afstand te zien. Pas maar maar op. Nog veel plezier! Ik volg jullie op laditude.
    Pa

• 21 Juni 2013 - 20:45

Marjon:

Je zal wel blij zijn met je wandelschoenen! :-)
    En wat een supermooie foto's weer!
    Xx mamamarjon